Logo van de kerkZicht op de kerkKerk aan binnenzijdeGlasraamZicht op de kerkLogo Web Ronse
titel
Agenda Contact Log in


Pasen en Pesach

Elke Van Malcot


PesachIn de christelijke traditie is het paasfeest of Pasen het belangrijkste liturgische feest. Op Goede Vrijdag herdenken christenen het lijden en de kruisdood van Jezus Christus en met Pasen vieren zij zijn opstanding.
Pasen behoort tot de traditie van zoenoffers, de verhalen die draaien om de noodzaak van dood voor het leven, de verzoening met het goddelijke en de spirituele ontwikkeling van de eigen ziel door beproeving.


PesachDe oorsprong van het christelijke paasfeest ligt in de joodse traditie.
Het joodse Pesach (Pascha) is verbonden met de Exodus, de uittocht uit Egypte.De viering en de herdenking hiervan werd de avond voor de uittocht ingesteld en is de eeuwen door bewaard gebleven. (Ex 12).De Joden gedenken de grote daden van God aan het volk Israël. Hierin ligt het idee “bevrijding” besloten. Dit geldt ook voor het christelijke paasfeest, zij het vanuit een andere invalshoek.

Pesach

“Op de morgen van de vijftiende Niesan, trokken de Joden uit Egypte.”
De onverbiddelijke vloek van de slavernij wordt door God omgekeerd in een zegenrijke weg naar bevrijding.De Farao moet het onderspit delgen tegenover God, die het opneemt voor de verdrukte mens. In een felle afschildering van de 10 plagen, wordt ons verteld dat desnoods alles in het werk gesteld zal worden omwille van die bevrijding.

“PESACH” betekent : “OVER IETS HEENSTAPPEN / OVERSLAAN.”


Pesach God stapt over de huizen van de Israëlieten heen, hun eerstgeborenen komen niet om.
De eerste rechten gaan naar de rechtelozen.
De eerstgeborene, de uitverkozene is diegene die eigenlijk niet geboren mag worden, omdat hij in het water moet omkomen.
De verdrukkers, de farao’s, de machtigen hebben geen toekomst. Hun eerstgeborenen sterven om ruim baan te maken voor de verdrukten.

HET EERSTE PAASMAAL werd gegeten in die laatste nacht in Egypte.
Het vlees van het geslachte lam werd gegeten met ongezuurd brood en bittere kruiden. (Ex 12:8)
Waar bloed van een lam aan de deurposten was, ging de plaag voorbij (Ex 12:13). Bloed is het teken van leven en bescherming.
Israël (en door hen: de mens) is door God tot vrijheid bestemd en tenmidden van chaos en dood zal Hij ons een weg banen om deze vrijheid aan de mensen te geven. God bevrijdde toen, maar ook nu en altijd, zal Hij mensen uit benauwdheid, uit angstsituaties halen om een stukje beloofde of goede aarde te vinden (en dat kan overal op aarde zijn).

Elk jaar wordt de bevrijding van de Joden uit de slavernij van Egypte herdacht.
PESACH, het joodse paasfeest duurt 8 dagen: van 15 tot 21 Niesan.
Niesan is de eerste maand van het joodse jaar (Ex: 12:2). Het is een lentemaand, letterlijk en figuurlijk. Het is een maand van hoop, van nieuw leven, van nieuw begin.
Dit jaar begint Pesach op de avond van 3 april.


De viering begint met de SEDERAVOND.
Seder betekent: orde
De hele avond verloopt volgens een programma, een orde. Dit programma is te vinden in een boekje: de Haggada ( = vertelling). In engere zin is het de term voor de Seder – schotel met speciale ingrediënten die een symbolische betekenis hebben.Seder

Pessach Haggada: een oude bundel tradities en Bijbelpassages die de zin van het paasfeest samenvatten en er sterk op gericht is om deze op de kinderen over te dragen.

De Sederavond is een avond van verhaal: De jongste van de groep brengt het verhaal op gang door vier vragen te stellen
“Waarom is deze avond anders dan de andere avonden?” Want op alle andere avonden eten we gewoon brood of challe en soms ook matse, maar vannavond alleen maar matses. Op alle andere avonden eten we allerlei soorten groenten, maar vannavond enkel bitter smakende groente.....
Deze vragen geeft de leider de gelegenheid om zijn taak te volbrengen: hij moet de Thora, het verhaal van de bevrijding aan zijn kinderen doorvertellen.
Er wordt druk gepraat over de betekenis van dit gebeuren voor de mensen van deze tijd:
“Gedenk dat gij slaven geweest zijt in Egypte, dat gij bitterheid hebt hebt ervaren...”
Dit is een refrein om de miserie niet te vergeten, maar ook een appèl:
Om in onze dagen op te staan en uit te trekken, weg te gaan uit alles wat een mens tot slaaf kan maken; om naar de vreemdeling, de slaaf in deze tijd te zien en dan op onze beurt als bevrijder voor hen op te komen.

SederOp de Seder -schotel horen de volgende ingrediënten:
Een botje met een beetje vlees eraan, als symbool voor het paaslam dat men offerde in de Tempel (het paasfeest was toen een oogstfeest/pelgrimsfeest waarbij men optrok naar Jeruzalem om daar het offer van een lam te brengen)
Een ei, als symbool voor de maaltijd die bij het paaslam gegeten werd.
Maróór : bittere kruiden : mierikswortel of chèrèt , soms ook radijs, ter herinnering aan de bitterheid van het leven in Egypte.
Chazèrèt : Ook een bitterkruid: Als het jong is, is het zoet, met zachte bladeren. Later wordt het hard en bitter. “Zoals chazèrèt eerst zoet is en later bitter, zo was de houding van de Egyptenaren tegenover onze vaderen.”
Charósèt : een mengsel van wijn, vruchten (bv. appels, noten, amandelen, vijgen, dadels..) en specerijen (gember, kaneel). De kleur doet denken aan klei (chèrès), aan de stenen die ze als slaaf moesten bakken.
Karpas : radijs of peterselie, een teken van de lente, de vruchtbaarheid en van hoop voor de toekomst. Het wordt in zout water (symbool voor de tranen van Israël) gedoopt


SederMatses - ongezuurde broden ( het brood der verdrukking)
Bij het paasfeest hoort de Matsa, het ongezuurde brood. (Ex 12:15)
De ongezuurde broden doen denken aan de laatste maaltijd in Egypte,waarbij er geen tijd was om het brood te laten doorzuren of gisten (Ex 12:39).
Het paasfeest was ook een oogstfeest ,daarbij past dat er een heel nieuw begin gemaakt wordt, dus geen vermenging van het oude brood/zuurdeeg met de nieuwe oogst. Er mag dus geen zuurdeeg (chamééts) gebruikt worden.
Er mag zelfs niets meer van in huis zijn.Het hele huis wordt “koosjer” (rein, zuiver) gemaakt. Ook alle kook- en eetgerei moet koosjer zijn. Vaak gebruikt men een speciaal paasservies voor deze gelegenheid.
SederBij de sedermaaltijd, liggen drie matsót op tafel, elk bedekt met een servet of alledrie in een speciale hoes gedaan. De middelste matse wordt op een gegeven moment gebroken en van het kleinste deel wordt gegeten. Dit herinnert aan het weinige eten dat de Joden in Egypte kregen. Het is ook een teken dat we ons brood moeten delen met die talloze mensen die geen brood hebben.
Het grootste stuk is de afikoman . Het wordt in een servet of handdoek gewikkeld. De kinderen mogen proberen de afikoman weg te nemen, zonder dat degene die de maaltijd leidt (en die evt. zelf probeert de afikoman te ‘verstoppen’) het merkt. De afikoman wordt aan het eind van de maaltijd gegeten. Wie de afikomen vindt, krijgt een cadeautje.
Het brood, dat Jezus brak bij het laatste Avondmaal zal een matse geweest zijn.

SederOp de Sederavond worden vier glazen wijn gedronken. Deze herinneren aan de bevrijding uit Egypte die in Ex 6:6-7 in vier bewoordingen wordt weergegeven:
“Ik zal u uitvoeren vanonder de lastdruk van Egypte. Ik zal u bevrijden van hun dienst. Ik zal u redden met uitgestrekte arm en grote strafgerichten. Ik zal u nemen voor mij tot mijn volk en ik zal U tot God zijn.”

De Seder wordt geeïndigd met het wijd openzetten van de deur. Het is een teken dat de mens onder de bescherming van God niets hoeft te vrezen van buitenaf. En wie weet, komt de profeet Elia binnen om de messiaanse tijd aan te kondigen.
Het grote Hallel gezongen (de Psalmen 113-118) en de Haggada besluit met een aantal vrolijke volksliederen en met de uitroep “Volgend jaar in Jeruzalem.

De lijn van de bevrijding loopt door: van de Thora (Mozes) naar de profeten (Elia) en zo naar het Evangelie (Jezus). Jezus zal, zonder dat velen het zelf weten en midden in de voorbereiding van Pesach, zelf het lam zijn wiens bloed bevrijdt van de dood.



© 2017 - Protestants-evangelische kerk Ronse-Maarkedal-Kluisbergen - Aantal bezoekers: 3258.




Uw browser is: Unknown ? overzicht Unknown rapport:
CCBot/2.0 (http://commoncrawl.org/faq/)