Logo van de kerkZicht op de kerkKerk aan binnenzijdeGlasraamZicht op de kerkLogo Web Ronse
titel
Log in
Het reilen en zeilen van onze gemeente in 276 foto’s. Laatste album: Kerkenraad  gepost op 11-09-2018.
Of laatste editie van Kerknieuws. - - Log in om meer te bekijken. Ben je nieuw? Registreer je gratis hier!


Blog van de Dominee.

Goed nieuws!
Het woord "nieuws" is een begrip dat we vaak in de mond nemen. Nieuwsgierig als we zijn, zijn we benieuwd naar het nieuws. Is er nieuws? Is er een berichtje? We volgen het journaal.
Van al dat nieuws word je niet altijd gelukkig.
Berichten over vluchtelingenkinderen die worden teruggestuurd of over politieke spanningen of verhoging van de taksen maken ons niet blij.
En laten we eerlijk zijn, het goede nieuws in het journaal beperkt zich vaak tot cultuur (waar ieder zijn eigen mening over heeft), tot een ludieke actie voor het goeie doel of een olifant die wordt geboren.

Als er in de tijd van Jezus goed nieuws was, dan heette dat evangelie. Niet ons bijbels evangelie, maar wel ev- angelos: het goede nieuws dat de keizer had getriomfeerd in de oorlog en dat nieuw gebied was onderworpen. Dit werd vaak gekoppeld aan een triomftocht waarin de buit - inclusief slaven en slavinnen - in een grote stoet over straten en pleinen werd gedragen.
In die dagen onstond er een genre literatuur, die het waagde te schrijven over een joodse man, die als een misdadiger aan het kruis was genageld. Het genre kreeg de naam "evangelie". Het wilde een tegen-antwoord bieden. Een echt goed nieuws.

In de bijbel gaat het ook over ellende, over zonde, om nog te zwijgen over de rampen van het einde der tijden. Maar de bijbel blijft niet in de feiten en in de omstandigheden hangen.
Altijd weer gaat het over die God die nabij is, die ons te hulp schiet, die een duidelijk plan heeft met ons en met de wereld. Het evangelie van Jezus Christus spreekt over hoop en over liefde, over overwinning van het kwaad.

Daarom wordt het terecht goed nieuws genoemd. Het Woord van God heeft op elk moment het beste met ons voor!
Ingebracht op: 03-01-2018.


De reactie‘s op deze blog:
Er zijn nog geen reactie‘s gepost voor deze blog!



Als u wenst hierop te reageren moet u ingelogd zijn.



© 2017 - Protestants-evangelische kerk Ronse-Maarkedal-Kluisbergen - - - aantal bezoekers: 56099.



Uw browser is: Unknown ? overzicht Unknown rapport:
CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/)